Supersuksessen Sommertrimmen!


Mona Lisa Volnes (nr.2 f.v.) sanket flest poeng i Sommertrimmen 2019. Her blir hun hedret av daværende ordfører Jann-Arne Løvdahl, Lena Aufles fra Frisk3 og Ellen Strøm Brodtkorb fra Helgelendingen. Mona Lisa har vunnet Sommertrimmen tre ganger. Foto: Per Vikan

Med fra starten

Sommertrimmen er en av de få konkurransene i trimpoengsystemet som har vært med helt siden starten i 2015. Det er treningssenteret Frisk3 og lokalavisen Helgelendingen i Mosjøen som står bak denne konkurransen. De har fra starten av fokusert på at dette er en konkurranse som skal bidra til å øke aktivitetsnivået til innbyggerne. Dette gjør de ved å ha med varierte turmål som er oppnåelig for de aller fleste.

Frisk3 startet Sommertrimmen for å være der folket er om sommeren, nemlig ute i den flotte naturen vi har rundt oss. Ønsket er at folk skal tenke på Frisk3 når de er i aktivitet- uansett om de trener inne på senteret eller ute. Siden starten har deltakertallet økt jevnt og trutt, og det kan i sommermånedene virke som at hele Vefsn og omegn er bitt av turbasillen! Det snakkes om turer og poeng i de fleste lunsjrom. Det kan beskrives som en galskap, men det er en enighet om at det er en sunn form for galskap! Dette kan selvfølgelig diskuteres.. Fra ca 1200 deltakere i 2015 satte de ny rekord i 2019 med over 3000 deltakere. Det gjør dem til den aller største konkurransen vi har i Trimpoeng!

Suksessformelen

Så hva er det som gjør at denne konkurransen klarer å engasjere så mange mennesker? Vi besøkte Frisk3 i Mosjøen og tok oss en prat med Knut Wulff Hansen (daglig leder) og Lena Aufles (controller) som velvillig delte av sine erfaringer med å arrangere Sommertrimmen.

På spørsmål om hva som gjør at så mange velger å delta på Sommertrimmen, trekker de fram samarbeidet med Helgelendingen som noe av det viktigste. Den markedsføringen de får gjennom lokalavisen er uvurderlig, og den gjør at det er mange som følger litt ekstra med siden det publiseres mange artikler gjennom sesongen. Alt fra hvem som har vunnet premier til de virkelig gode historiene om deltakere som har fått forandret livene sine til det bedre på grunn av Sommertrimmen. Og det er virkelig mange solskinnshistorier om deltakere som har slitt med helsa som opplever både fysiske og psykiske oppturer etter å ha kommet seg i aktivitet.

Motivasjon

De aller fleste blir trigget av helsegevinstene som turgåingen medfører, og blir kanskje kanskje i tillegg drevet av et naturlig iboende konkurranseinstinkt. Noen konkurrerer med naboen, kollegaen eller noen i familien, mens for mange handler dette om å konkurrere med seg selv. Det å sette seg egne mål eller konkurrere om å ta flere turer enn i fjor, er for veldig mange en flott motivasjon til å komme seg ut på tur. Mange flotte premier er også en del av motivasjonen for mange.

Sommertrimmen har sikret seg gode samarbeidspartnere og sponsorer, og dette gjør at de kan skilte med meget attraktive premier til deltakerne. Lena forteller litt om hvordan vinnerne trekkes:

- Det er forskjellige premieringer som gjør det mulig for flere å vinne. Den turgåeren som har sanket mest poeng får premie. I tillegg er alle som oppnår over 500 poeng med i trekning av mange flotte premier. Det trekkes blant topp 10, topp 50, alle som har tatt et turmål i hver kommune og de som har tatt 30/41 turmål. - Underveis har vi også laget ekstrapoeng for å få flere til å starte og føle at de klarer målet (500 poeng). Ved spesielle hendelser (Kom-deg-ut-dagen, konsert på Øyfjellet ol) har vi satt inn ekstrapoeng for å fremme lokale arrangement.

Lena avslutter med å forsikre ivrige turgåere og at det blir konkurranse i år også: -Forespørselen om Sommertrimmen 2020 kom allerede tidlig i januar. Vi ønsker at kundene og evt fremtidige kunder med familie, venner og bekjente skal kunne holde seg aktive i regi av oss året rundt.

Vi gleder oss til fortsettelsen!

Trimpoeng

Last ned vår app til iPhone eller Android

Tilgjengelig på App Store Tilgjengelig på Google Play